
Nieuwe vleugels voor Muziekgebouw Eindhoven: ‘Een uitmuntende vleugel maakt écht een groot verschil’
De vleugels van Steinway & Sons worden wereldwijd geroemd om hun uitzonderlijke klank. Meer dan zestig procent van het instrument wordt dan ook met de hand vervaardigd, waardoor ieder instrument weer een net iets ander geluid geeft. De selectie is daarom cruciaal om tot de ultieme concertvleugel voor Muziekgebouw Eindhoven te komen.
Kwaliteit
De huidige concertvleugels zijn na zo’n tien jaar inmiddels aan vervanging toe. Jeroen Smits, hoofd klassieke muziek bij Muziekgebouw Eindhoven, vertelt daarover: ‘Hier spelen pianisten van het allerhoogste kaliber. Het eerste wat ze doen, is het serienummer van de concertvleugel bekijken, en vervolgens spelen, luisteren en voelen of het instrument de klank en verfijning heeft die zij zoeken. Een uitmuntende vleugel maakt dus écht een verschil voor wie we naar Eindhoven kunnen halen.’ Muziekgebouw Eindhoven houdt rekening met deze vervanging in de begroting, zodat de muziekkwaliteit voor de bezoeker gewaarborgd blijft.
Marc van Hoorn, eigenaar van Van Hoorn Piano’s en al drieëndertig jaar de vaste pianostemmer legt in dit artikel uit waarom een nieuwe vleugel überhaupt nodig is. ‘De zangbodem, dat wat de vleugel zijn karakter geeft, staat bij een nieuwe vleugel onder spanning. Hoe ouder de vleugel is, hoe minder die spanning wordt. Dat heeft invloed op het karakter van het instrument. En juist omdat de pianisten die hier spelen enorm dynamisch en expressief het uiterste uit een instrument weten te halen, is het belangrijk dat de vleugels die kracht en verfijning volledig kunnen overbrengen.’
Toppianist
Voor de selectie in Hamburg voegde meesterpianist Boris Giltburg zich bij het gezelschap. Hij is regelmatig te horen in Muziekgebouw Eindhoven en weet daardoor als geen ander hoe het geluid van een vleugel tot zijn recht komt in de Hertog Jan Zaal en Kleine Zaal. Maar niet alleen het geluid is belangrijk; het instrument moet immers ook fijn te bespelen zijn. Juist deze combinatie maakt de aanwezigheid van een toppianist als Giltburg zo essentieel bij het selecteren van een concertvleugel.
Impact op levensduur
Wanneer de instrumenten niet gebruikt worden, staan ze in de pianoberging onder het podium van de Hertog Jan Zaal. Van Hoorn: ‘De pianoberging heeft een ideaal klimaat voor de vleugels. Als we dat niet zouden doen, dan heeft dat veel impact op de levensduur van het instrument.’ Dat geldt niet alleen voor het klimaat overigens. ‘Onderschat ook de rookmachines niet die gebruikt worden bij sommige concerten. Die zorgen ervoor dat het koper oxideert, vergelijkbaar met de invloed van handen die contact maken met de snaren van het instrument.’ Voor de oude vleugels heeft Muziekgebouw Eindhoven een nieuw thuis gevonden, zodat er buiten de eigen concertzalen nog jaren van ze genoten kan worden.
Levering
Op vrijdag 19 september was het zover: de concertvleugels bereikten hun nieuwe thuis. De firma Piano’s Maene, de exclusieve Steinway-distributeur in de Benelux, nam de levering voor zijn rekening. Gewikkeld in doeken en plastic folie werden de vleugels Muziekgebouw Eindhoven binnengereden richting de Hertog Jan Zaal, hoogstwaarschijnlijk de eerste én laatste keer dat de drie instrumenten gebroederlijk naast elkaar op een podium zullen staan. Eén van de vleugels zal namelijk specifiek bedoeld zijn voor de Kleine Zaal, terwijl de andere twee specifiek voor de grote Hertog Jan Zaal geselecteerd zijn. Een bijzonder moment, maar alle ogen waren natuurlijk vooral gericht op de eerste keer dat de vleugels officieel gepresenteerd zouden worden.
Presentatie
Dat gebeurde op 26 september. Tijdens een exclusief evenement voor genodigden werden de vleugels voorgesteld aan het publiek. Directeur Jack Pisters en hoofd klassieke muziek Jeroen Smits leidden de aanwezige toehoorders door de avond. Wolf Leye (Piano’s Maene) voorzag een documentaire over het Steinway-productieproces van live commentaar en Marc en Monique van Hoorn vertelden over hoe zij al sinds het prille begin van Muziekgebouw Eindhoven betrokken zijn bij de vleugelselecties, waarom het belangrijk is en wat daar allemaal bij komt kijken. Het absolute hoogtepunt van de avond was natuurlijk het voortreffelijke pianospel van drie finalisten van het Liszt-councours: Alberto Ferro op de gloednieuwe Kleine Zaal-vleugel en Sunah Kim, Thomas Kelly op de twee aanwinsten van de Hertog Jan Zaal.
Ook in het nieuwe seizoen bezoek je concerten van toppianisten en veelbelovend pianotalent in Muziekgebouw Eindhoven. Zo kun je met eigen oren de nieuwe Steinway-vleugels ontdekken.