
Pianostemmer Marc: ‘Er zit magic in de mooiste vleugels’
Een vleugel of piano is dan ook meer dan zwarte en witte toetsen die geluid maken als je erop drukt. ‘Uiteindelijk vertelt de pianist een verhaal met de muziek, maar het is de vleugel die het moet doorgeven aan het publiek. Daarom is het belangrijk om een vleugel te kiezen die aansluit bij het verhaal, want dan ontstaat er magic’, vertelt Van Hoorn. ‘Sommigen halen gewoon een toon uit het instrument waarvan ik niet eens wist dat die erin zat. Zo mooi!’
Toch is de klank van een vleugel niet houdbaar. ‘De zangbodem – dat wat de vleugel zijn karakter geeft – staat bij een nieuwe vleugel onder spanning. Hoe ouder de vleugel echter is, hoe minder die spanning wordt. Dat leidt tot kwaliteitsverlies van het karakter van het instrument. En onderschat ook de rookmachines niet die gebruikt worden bij popconcerten. Die zorgen ervoor dat het koper oxideert – net als zweethanden trouwens.’ Daarom worden vleugels pakweg iedere tien jaar vervangen. ‘We kunnen de pianisten daarmee garanderen dat de vleugel kwalitatief in een uitstekende staat is.’
Ook dit jaar staat het op de planning om een nieuwe vleugel aan te schaffen. Een delegatie van Muziekgebouw Eindhoven – inclusief Marc – reist hiervoor af naar Hamburg. Daar is de fabriek van Steinway & Sons gevestigd. ‘We vragen daarvoor een gerenommeerde pianist om mee te gaan. Zo’n concertpianist ervaart veel beter hoe een vleugel speelt, en dan kan ik me focussen op de technische kant van het verhaal.’ Eén ding is zeker: met de komst van een nieuwe vleugel blijft de magic ook voor de komende jaren behouden.
Serie ‘In de coulissen’
Als bezoeker sta je er vaak niet bij stil: alles wat er gebeurt om een concert tot een succes te maken. In deze serie nemen we je dan ook mee achter de schermen van Muziekgebouw Eindhoven en krijgen de medewerkers een gezicht!
Dit artikel was eerder te lezen in de klassieke brochure 25-26.